پرش لینک ها
مشاهده
بکشید

فضای استراحت کارکنان، ایده‌ای که باید آن‌را جدی گرفت

اگر محیط کاری یک مجموعه به یک محیط خسته‌کننده و تکراری تبدیل شود، تردیدی وجود ندارد که بهره‌وری کارمندان آن مجموعه کاهش پیدا می‌کند. در چنین شرایطی، طراحی یک محیط کاری دلچسب و دوست‌داشتنی کافی نیست. چراکه ماهیت کارهای اداری با خستگی همراه است. شاید به همین دلیل باشد که معماران طراحی داخلی در چند سال اخیر تلاش کرده‌اند تا با ایجاد فضای استراحت کارکنان، قدم‌های بزرگی به سوی توسعه فضایی برداشته‌اند که حالا قرارگیری آن در معماری اداری ضروری به نظر می‌رسد؛ فضای استراحت کارکنان.

فضای استراحت کارکنان در حقیقت فضایی است که به کارمندان یک مجموعه اجازه می‌دهد تا فرصتی برای استراحت داشته باشند. این فضا معمولا در دل محیط کاری ایجاد می‌شود و نه‌تنها تفاوت‌هایی با محیط سازمانی دارد بلکه حتی ضروری‌تر از محیط اداری به نظر می‌رسد. نکات طلایی بسیاری درباره فضای استراحت کارکنان وجود دارد که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

فضایی متفاوت برای گفتگو

گروه معماری و ساخت سپینا

کارشناسان ارشد گروه معماری و ساخت سپینا تا به امروز این افتخار را داشته‌اند که در دو پروژه وندار و بلوط فضای استراحت کارکنان را طراحی کنند. فضای استراحت کارکنان در هر دو پروژه متناسب با استانداردهای روز و نیازهای کارمندان تعبیه شده و به همین دلیل طراحی‌ای دلنشین و دوست‌داشتنی دارد. فضای استراحت کارکنان باید فضایی متناسب با نیازهای کارمندان باشد و به آن‌ها این فرصت را ببخشد تا در کنار یکدیگر بتوانند تعاملی از جنس غیرکاری داشته باشند. بنابراین فضای استراحت می‌تواند به فضایی برای گفتگو و تعامل تبدیل شود.

اتاقی برای غذاخوردن

این که یک محیط اداری یا حتی استارتاپی باید به فضایی پاکیزه و مرتب مجهز باشد که کارکنان بتوانند در آن به مصرف وعده‌های غذایی بپردازند یا گپی کوتاه در خلال نوشیدن قهوه داشته باشند، ضروری به نظر می‌رسد. واقعیت ماجرا آن است که اتاق استراحت کارکنان دقیقا چنین وظیفه‌ای دارد. این اتاق می‌تواند فضایی مناسب برای خوردن غذا، مصرف میان وعده‌ها و نوشیدن قهوه یا چای باشد. نیازی به یادآوری نیست که اگر فضای استراحت کارکنان از یک بخش روباز یا اتاق سیگار هم میزبانی کند، می‌تواند فضایی برای مصرف دخانیات کارمندان هم فراهم کند.

پویایی و تحرک را پیدا کنید

گروه معماری و ساخت سپینا

بسیاری از مدیران شرکت‌های خصوصی و رهبران استارتاپ‌های قدرتمند همواره از این که کارمندان‌شان را در موضع خستگی و کلافگی می‌بینند، ناراحت هستند. اما فضای استراحت کارکنان این بحران بزرگ را به بهترین شکل ممکن حل می‌کند. این فضا نه‌تنها اهمیت تحرک و گفتگو در محیط کار را به کارمندان یادآوری می‌کند بلکه فضایی را فراهم می‌کند که افراد در آن می‌توانند از محیط کاری فاصله بگیرند و برای دقایقی در حال خویش باشند. چنین رویکردی می‌تواند انرژی آن‌ها را افزایش دهد و خلاقیت و قدرت ذهنی‌شان را به معنای واقعی کلمه تحت تاثیر قرار دهد.

پروژه وندار و پروژه بلوط

کارشناسان ارشد گروه معماری و ساخت سپینا این افتخار را داشته‌اند که دو فضای استراحت کارکنان را به بهترین شکل ممکن در دو پروژه گوناگون اجرا کنند. هر دو فضای استراحت پویا و جذاب به نظر می‌رسند و البته که کاربردی و دوست‌داشتنی هم هستند. پروژه معماری و دکوراسیون اداری شرکت مدیریت ثروت هوشمند بلوط در سال ۱۳۹۹ یکی از پروژه‌های مهم گروه معماری و ساخت سپینا بود. یکی از نیازهای مهم کارفرما در این پروژه اختصاص فضایی برای دورهمی‌‌ها یا زمان استراحت نیروهای انسانی بود.

گروه معماری و ساخت سپینا

در این فضا میز و نیمکت از سوی آتلیه سپینا طراحی و ساخته شد. اولویت گروه معماری و ساخت سپینا در دکوراسیون اداری این فضا، استفاده چند بعدی از آن بود. بنابراین این اتاق نه‌تنها می‌تواند فضایی برای استراحت و دورهمی نیروهای انسانی باشد بلکه می‌تواند برای گروه‌هایی که از خارج از شرکت برای انجام پروژه‌های روزانه مراجعه می‌کنند هم استفاده شود. ضمن اینکه فضای مشابهی برای شرکت وندار هم طراحی شد. پروژه وندار از یک ساختمان ۱۵۰۰ متری چهار طبقه از یک طبقه پارکینگ یاری می‌گیرد تا فضای مناسب برای کارمندان شرکت را میزبانی کند. در طبقه دوم ساختمان وندار، تراسی تعبیه شده که نیازهای پرسنل را تامین می‌کند.

فضای شرکت وندار همواره دوستانه بوده و به همین دلیل این مجموعه در ساختمان جدید خود نیز به فضایی نیاز داشت که نه‌تنها دوستانه باشد بلکه محیطی آسوده برای استراحت کارکنان را نیز فراهم کند. بنابراین فضای استراحت کارکنان برای پروژه وندار هم طراحی شد. در بخش‌هایی از فضای استراحت کارکنان در شرکت وندار می‌توانید نقل‌قول‌هایی از دیالوگ‌های سریال «دوستان» را پیدا کنید. البته که فضاسازی‌ها، رنگ‌پردازی‌ها و جزییات بسیاری هم وجود دارند که یاد و خاطره سریال «دوستان» را زنده می‌کند.

گروه معماری و ساخت سپینا

گروه معماری و ساخت سپینا با آغاز همراهی مشترک سپیده قائم‌مقامی و سینا الله‌بداشتی سپینا در سال ۱۳۹۱ متولد شد. در ده سال گذشته، پروژه‌های گروه معماری و ساخت سپینا با اصول و قواعد مشخص اجرا شده‌اند. این گروه با افتخار اعلام می‌کند که تا امروز بیش از ۶۰ پروژه تخصصی در این حوزه را اجرا کرده و البته که ماجراجویی گروه سپینا ادامه دارد.

همراه با سپینا باشید:

پیام بگذارید

🍪 این وب سایت از کوکی ها برای بهبود تجربه وب شما استفاده می کند.